Terug naar huis. - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jeroen - WaarBenJij.nu Terug naar huis. - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Jeroen - WaarBenJij.nu

Terug naar huis.

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

19 December 2014 | Nederland, Leiden


Om mee te beginnen moet ik spoorgebied een aantal dingen rechtzetten. Keulen heeft geen kopstation. Op de heenreis is er kop gemaakt. Verder heeft niet Veolia het beheer over de trein tussen Dusseldorf en Venlo maar Keolis. Het is maar dat u het weet.

Overigens zijn alle verslagen op een iPad gemaakt en verzonden. Daarbij zijn alle trema's en Umlauten weggevallen.

Vannacht werd ik ineens heel verkouden, dus van slapen kwam niet veel. Bovendien heb ik met mijn gehoest menig buur wakkergehouden, de muren waren dunnetjes in het hotel. Entschuldigung! Gelukkig ging het vanmorgen beter.

De rit met S-Bahn 8 was een lange zit, maar de moeite waard. De lijn met als eindpunt Wiesbaden kronkelt prachtig door allerlei dorpjes voor mijn eindpunt Mainz.

Mainz daarentegen is vreselijk, omdat ik nog wat tijd had liep ik even het centrum in. Mainz is verpauperd en grauw. Snel weer naar het station. De IC naar Dusseldorf heeft maar 5 minuten vertraging en loopt dat in de mooie route langs de Rijn weer in.

Langs de Rijn wordt veel wijn verbouwd. De stukken land lopen dikwijls onnoemelijk stijl naar beneden, waardoor ik mij afvraag hoe die wijnboer het oogst en verbouwd.
Dikwijls is het land in terrasvorm opgebouwd, zoals de rijstvelden in het oosten.

In Dusseldorf een korte overstap op het lijntje naar Venlo. Een exploitatie van Keolis.
De trein is druk en er zijn weinig zitplaatsen. Voor mij hurkt een moeder met twee jonge kinderen. De oudste zal een jaar of drie zijn. Hij mag op de klapstoel tegenover mij zitten. Moeders blijft echter gehurkt bij de jongste zitten. Ik kon er niet te lang naar kijken, ik kreeg er bijna kramp van!

In Venlo stap ik over op een nieuwe dubbeldekker van de NS. Jarenlang hebben hier oude treinen gereden met een rijtuig met hoge opstap. Lang geleden heb ik fietsvakanties gemaakt. Probeer maar eens een fiets met bepakking in deze trein te hijssen.

Bij aankomst in Den Haag blijkt er aanrijding te zijn op het traject waar ik zo pas langsgekomen ben. Een trein later en het heel lang kunnen duren voor ik thuis was gekomen.



  • 19 December 2014 - 22:11

    Henk Caspers:

    Ha, Jeroen,

    Wil ik me net gaan inleven in je reis, blijk je al weer thuis te zijn. Heb alles even nagelezen. Leuk je wederwaardigheden te volgen. Jammer van het slechte weer en de drukte hier en daar, maar er was toch het een en ander om van te genieten, lees ik. Toch weer een unieke ervaring. We hopen je snel weer eens te spreken. Mocht dat even duren, dan alvast prettige feestdagen toegewenst!
    Groeten van Henk en Mira

  • 19 December 2014 - 22:11

    Adeline:

    WELKOM THUIS!!
    Groetjes,
    Adeline

  • 19 December 2014 - 23:54

    Riet:

    Nou Jeroen, het blijft spannend tot het einde toe. Never a dull moment! We krijgen toch een positieve indruk van het geheel. Hopelijk ben je het met ons een! Ennuh.... Welkom thuis!

  • 20 December 2014 - 16:49

    Thea Pieterse:

    ... en dan blijf ik natuurlijk niet achter. Lekker weer hier hè, wel een interessante lucht om te fotograferen nu, boven Leiden. Met die blauwe hemel, een vliegtuigkruis erdoor, terwijl daaronder het donkergrijs weer oprukt.

    Geniet er maar van, en blijf lekker binnen.

    Tot maandag,

    Thea (en groet van Frank)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Frankfurt 2014

Een korte trip naar Frankfurt am Main.

Recente Reisverslagen:

19 December 2014

Terug naar huis.

18 December 2014

Zingend in de regen.

17 December 2014

Een regenachtige dag.

16 December 2014

De Heenreis
Jeroen

Eens per jaar maak ik een reis naar een stad in Europa. Ik reis alleen en maak gebruik van het openbaar vervoer. Mijn fototoestel gaat mee. Verder alleen het hoogst noodzakelijke. Ik doe verslag van mijn reis via dit medium. In 2013 voor het eerst.

Actief sinds 13 Mei 2013
Verslag gelezen: 937
Totaal aantal bezoekers 5603

Voorgaande reizen:

16 December 2002 - 19 December 2014

Frankfurt 2014

26 Augustus 2013 - 02 September 2013

Londen 2013

Landen bezocht: